AI-generert bilde.

Vi slår av Bing-chat og Copilot – enn så lenge

Vi i Indigo-samarbeidet har bestemt å slå av AI/KI-tjenesten «Bing-chat» og «Copilot», som vi også har informert om tidligere: https://www.indigo-ikt.no/nyheter/microsoft-copilot/
Dette fordi vi ikke har oversikt over hvilken virksomhetsdata disse to AI/KI-tjenestene har tilgang til, og det gjelder også Bing-chat, som har en kobling til din jobb-konto hvis du er logget inn med kontoen i nettleseren du bruker.

Vi slår av Bing-chat fredag 27. oktober kl. 12.00, og du vil da få denne meldingen hvis du prøver å åpne chatten i en nettleser du er logget på med din jobb-konto:

Bilde som viser en feilmelding med teksten "Det ser ut til at Bing-chat" ikke er tilgjengelig for denne kontoen.

AI-vettregler

Som nevnt gjør vi denne endringen for å sikre at AI/KI-tjenestene som har tilgang til data fra jobb-kontoen din, er trygge. Dette gjelder da tjenestene som er tilknyttet din jobb-konto, og du står fritt til å bruke åpne AI/KI-tjenester privat, på egen risiko. Vi oppfordrer da til å bruke sunn fornuft, og tenke deg godt om før du gir AI/KI-tjenesten data. For å gjøre deg mer bevisst på hva du bør tenke over, har vi laget noen «AI-vettregler», som kan brukes som en «hjelpende hånd» i møte med AI/KI.

PS: Disse «AI-vettreglene» er kun ment som veiledning. Når vi på sikt får AI-verktøy som f.eks. Copilot til bruk i arbeidssammenheng, vil det følge med retningslinjer for hvordan AI/KI skal benyttes.

Illustrasjon

AI-vettreglene i ren tekst:

  1. Vær bevisst på hva du deler
    • Vit hva slags informasjon du gir til AI og hvorfor. Ikke del informasjon du ikke vil skal komme på avveie.
  2. Gi aldri fra deg sensitiv info
    • Unngå å dele personsensitiv eller virksomhetssensitiv informasjon.
  3. Still spørsmål
    • Hvis du er usikker på hvordan AI bruker dataen din, spør gjerne AI-en, eller se om du finner dokumentasjon.
  4. Bruk kjente plattformer
    • Stol kun på kjente og pålitelige AI-tjenester. Er du i tvil, se om du finner informasjon fra pålitelige kilder.
  5. Hold deg oppdatert
    • AI endrer seg. Sjekk regelmessig om det er nye oppdateringer eller retningslinjer du bør kjenne til.
  6. Vær kritisk til svarene
    • Husk at AI kan ta feil. Dobbeltsjekk at innholdet er riktig og sjekk gjerne referanser til viktig informasjon.
  7. Hvor går informasjonen din?
    • Før du deler informasjon, tenk over hvem som eier AI-tjenesten og hvordan de håndterer data.
  8. Beskytt din identitet
    • Bruk anonymiseringstjenester eller pseudonymer når du samhandler med AI, hvis mulig.
  9. Meld fra om mistenkelig aktivitet
    • Hvis du mener en AI-tjeneste oppfører seg rart eller upassende, rapporter det.
  10. Lær og tilpass
    • Teknologi og AI utvikler seg raskt. Hold deg oppdatert og tilpass deg endringene.