Vi nærmer oss nå en høytid hvor fler enn noen gang venter på pakker i posten. Dette er også en høytid for spam og svindelforsøk. Vi ønsker derfor å minne dere på at svindlere vil forsøke å lure dere med e-post som ligner på meldinger fra Posten, Bring, PostNord osv. Disse e-postene vil ofte at du som mottaker klikker på en lenke for å spore din pakke, åpne ett vedlegg med sendingsinfo eller betale for utlevering av pakker. Disse e-postene kommer ofte på norsk, og ser «ekte» ut.
Husk da å sjekke om avsenderen ser riktig ut! Vi har gjort tekniske grep for å prøve å unngå at slike e-poster kommer frem til dere, men det er alltids noen som glipper. Ta en titt på vår Sikkerhet-side for flere tips om hvordan du avslører spam/svindel på e-post: https://www.indigo-ikt.no/sikkerhet/
PS. Hvis du har brukt en e-postadresse som tilhører arbeidsgiver når du har bestilt pakker, kan det hende det kommer hentemeldinger som er ekte på din jobb-adresse. Disse kan da dessverre bli stoppet av våre systemer på vei inn, fordi de kan oppfattes som spam/svindel. Vi har en lav terskel for å stoppe slike type meldinger nå frem til jul, og dette kan dessverre gå ut over ekte meldinger.
På bildet under ser du ett eksempel på spam/svindel som sendes ut. Denne ser ut til å komme fra PostNord, og ber om betaling på kr. 27,27 for levering av pakke. Du kan se at dette er forsøk på svindel ved å se på avsenderadressen, som i dette tilfelle er @linux.resimindir.in. Dette er en helt ukjent adresse, som ikke har noe med PostNord å gjøre. Hadde dette vært en ordentlig melding fra PostNord, ville avsender-adressen avsluttet med @postnord.no. Vær også oppmerksom på at verken Posten eller PostNord vil be om betaling på denne måten!
Hvis du er i tvil om det du har mottatt er spam eller svindel, er det bare å ta kontakt så undersøker vi!