AI-generert bilde.

Status for inntreden av Våler og Åsnes

Dette er en samleartikkel for inntreden av Våler og Åsnes, og vil bli oppdatert med mer relevant informasjon etterhvert som arbeidet går fremover.

Oppdatert: 18.12.24 kl 12:00


Som mange av dere allerede vet, vil Våler og Åsnes kommuner bli en del av Indigo-samarbeidet. Vi er nå i full gang med å forberede denne utvidelsen, og vi vil gjerne dele en oppdatering om hvordan arbeidet går.

Det pågår for tiden en omfattende kartlegging og prosjektering av de tekniske, organisatoriske og juridiske behovene for at Våler og Åsnes skal kunne få en smidig overgang inn i samarbeidet. Målet er å implementere de to kommunene på samme driftsmodell som de øvrige Indigo-kommunene bruker, og sikre at alle tjenestene er oppe og går som de skal.

Vi har satt oss som mål å få Våler og Åsnes fullt integrerte innen sommerferien 2025, og ønsker at skolestart på høsten vil være et godt oppstarttidspunkt. Det er viktig å presisere at dette er et estimat, og det er mange faktorer som kan påvirke fremdriften. Vi vil likevel gjøre alt vi kan for å sikre en rask og problemfri prosess for alle involverte parter.

Vi gleder oss til å kunne ønske dem fullt velkommen som partnere i Indigo-samarbeidet. Dette vil styrke vår felles IKT-plattform og bidra til å gi enda bedre tjenester til innbyggere og ansatte i alle kommunene som er med i samarbeidet.

Hva må jeg gjøre?

For å sikre en smidig overgang til Indigo-samarbeidet, er det viktig at ansatte i Våler og Åsnes gjør noen forberedelser i forkant av migreringen. Her er en oversikt over hva som må gjøres:

  • Rydding av OneDrive og SharePoint: Sørg for å gjennomgå og rydde i dokumenter og mapper på OneDrive og SharePoint. Fjern filer som ikke lenger er relevante, slik at overføringen blir så enkel som mulig.
  • Arkivering av inaktive Team: Teams som ikke lenger er i aktiv bruk, bør arkiveres så snart som mulig. Dette bidrar til en mer effektiv overgang og sikrer at viktig innhold blir bevart.
  • Invitasjon av gjestebrukere på nytt: Etter migreringen må alle gjestebrukere inviteres på nytt. Planlegg dette i forkant for å minimere avbrudd i samarbeidet.
  • Unngå opprettelse av nye Forms: Hvis du har Forms du ønsker å beholde, må du eksportere svarene til Excel før migreringen. Nye Forms som opprettes før overgangen, vil ikke bli med videre.
  • Oppdater delingslenker: Etter overføringen vil eksisterende delingslenker ikke fungere. Sørg derfor for å sende ut nye delingslenker til relevante parter.

Ofte stilte spørsmål

Alle vil få ny pålogging (nytt brukernavn og passord) for pålogging av blant annet PC, Microsoft programmer osv. 

Alle enheter vil settes opp på nytt, så menyer og noen andre elementer vil se litt annerledes ut.

Hos Indigo får du hjelp via Selvbetjeningsportalen eller ved å ringe brukerstøtte. Selvbetjeningsportalen er en selvbetjent løsning, hvor du melder inn en saken selv via noen skjemaer (basert på henvendelsen). Hvis du trenger hjelp raskt, eller ikke ønsker å bruke Selvbetjeningsportalen, kan du ringe brukerstøtte. Da vil du få hjelp og veiledning for å løse det aller meste. Mer informasjon om disse kontaktpunktene finner du her: Kontakt oss | Indigo IKT