Som en del av vårt kontinuerlige arbeid for å forbedre tjenestene vi tilbyr, skal vi i Indigo-samarbeidet oppdatere e-postløsningen til: Exchange Online, som er en del av Office 365.
Vi vet at endringer kan være utfordrende, så vi jobber hardt for å gjøre denne overgangen så enkel som mulig for deg.
Hva betyr dette for deg? Exchange Online vil gi deg tilgang til nye funksjoner og er tett integrert med Microsoft sine skytjenester.
For de fleste vil denne endringen medføre ingen eller få problemer.
Du kan få en melding om at du må lukke og åpne Outlook på nytt når vi har flyttet e-posten din til det nye systemet. Hvis du har e-post på mobilen din, er det anbefalt å bruke Outlook-appen. Vi har derfor laget en enkel veiledning på hvordan du bruker Outlook-appen for å få tilgang til e-posten din.
Skulle du få problemer, finner du enkelt din e-post og kalender på denne adresse: https://outlook.office.com/
I overgangsperioden vil de som administrerer møter/e-post på vegne av andre kunne oppleve utfordringer inntil alle brukere og ressurser i organisasjonen er helt over på ny løsning.
Vi setter stor pris på din tålmodighet gjennom denne overgangen.
Hvis du har spørsmål eller bekymringer, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.
Ofte stilte spørsmål
Når skjer dette?
Noen utvalgte vil få e-post oppgradert i forbindelse med testing. Når testingen er gjennomført, vil oppdateringen gjennomføres for alle, i puljer. Du vil få et varsel på e-post i forkant av oppgraderingen.
Vil e-posten fungere i perioden dette pågår?
Ja, e-posten din skal fungere når dette pågår, men det kan hende du må åpne e-posten via nettleseren: https://outlook.office.com/
Må jeg selv foreta meg noe for å få den nye e-posten?
Hvis du bruker e-post på PC, vil du kunne få en melding om å starte Outlook på nytt når postboksen er flyttet.
Hvis du bruker e-post på mobil, kan det hende du må sette opp synkroniseringen på nytt. På denne lenken finner du en veileder for hvordan du gjør det: https://www.indigo-ikt.no/faq/hvordan-bruke-outlook-pa-mobil/.
Vil e-postadressen min være det samme som før?
Ja, e-postadressen din vil være den samme som før.
Vil mine gamle e-poster bli overført til den nye løsningen
Ja, alle e-poster blir med på flyttingen.
Vil møtekalenderen bli påvirket av endringen?
Nei, møtekalenderen vil ikke bli påvirket, annet enn at den ligger i den nye løsningen.
Hvem kontakter jeg hvis det blir feil på e-posten min?
Du melder en sak til Indigo via selvbetjeningsportalen https://selvbetjeningsportal.indigo-ikt.no/
Hvorfor åpnes e-posten i nettleseren?
Som hovedregel vil alle brukere som primært bruker delte enheter, ikke lenger kunne benytte lokal versjon av Outlook etter overgangen. Men fortvil ikke! Du vil fortsatt ha tilgang til e-posten din gjennom nettversjonen av Outlook, og det er laget automatikk som sørger for at du skal slippe å tenke på dette.
Vil størrelsen på e-post-sendinger bli endret?
Alle har i utgangspunktet 4GB størrelse på postboksen sin. Hvis dette ikke er tilstrekkelig, kan du søke om 6GB og 12GB. Dette medfører økte kostnader knyttet til din brukerkonto.
Kommer det nye funksjoner?
Integrasjon mot planner og Todo, samt alle kommende programmer i Microsoft sin online-portefølje. Bedre integrasjon mot Teams, SharePoint og OneDrive.
Hvilke fordeler gir en skylagring framfor lagring hos Indigo IKT
Fordelene med skylagring er at det er tettere integrert med SharePoint (og OneDrive).
Man har filene tilgjengelig på alle plattformer, og ikke kun fra PC. Man har funksjoner som samskrivning i skrivebordsprogrammer/Office-pakken. Man kan dele dokumentene på tvers i organisasjonen eller man kan velge å dele dokumenter til eksterne.
Det man lagrer i sky blir det også tatt lokal backup av i tillegg til søppelbøttefunksjonen i ShareoPint og OneDrive (90 dager fra man sletter fil).
Vil selve skjermbildet og hvor jeg finner de ulike funksjonene bli endret med Exchange Online?
Nei, men en framtidig oppgradering av Office vil vanligvis endre noe på layout.
Er det noe jeg selv skal/kan tilpasse i visningen?
Ja, veldig mye kan tilpasses. I ny løsning kan du sette på «Fokus-assisten» slik at systemet skiller på viktige og mindre viktige e-poster i innboksen din. Slike endringer må du gjøre selv.
Jeg har mistet kontaktene mine! Hva gjør jeg?
Hvis kontaktene dine ikke kommer tilbake etter at du setter opp e-posten din på nytt på mobil, må du slå av og på «synkronisering av kontakter» på nytt via innstilligene til kontoen.
For iOS telefoner:
- Trykk på Outlook-applikasjon
- Trykk på bilde øverst på venstre side
- Trykk på tannhjulet nederst på fliken
- Trykk på Office 365-kontoen under «E-postkontoer»
- Finn «Lagre kontakter» og huk den på.
Jeg får beskjed om at jeg har for gammel telefon nå jeg skal installere Outlook appen. Hva skyldes dette?
For å bruke Outlook appen på din telefon, kan ikke telefonen eller systemet til telefonen være for gammel. Dette er sikkerhetstiltak Microsoft har bestemt. For Android telefoner (f.eks. Samsung) kreves Android versjon 8.0. For iOS (iPhone), kreves iOS versjon 16.0.