Viktig informasjon vedrørende Teams for helsepersonell:
«Teams for helsepersonell» er en BEGRENSNING på brukerens Teams-konto. Dette vil fjerne flere funksjoner som vanligvis finnes i Teams, som f.eks chatting, deling av skjerm, filer osv. De vil ikke kunne bytte mellom denne begrensingen og vanlig tilgang i Teams. Det vil si at en person som bruker «Teams for helsepersonell» ikke vil kunne samarbeide med kollegaer i organisasjonen som vanlig.
Sikkerhetskrav som skal følges ved bruk av Teams
- Bruk av Teams for å formidle helse- og personopplysninger elektronisk skal bygge på pasientens samtykke. Samtykke anses gitt ved å delta i videokonsultasjonen.
- Pasienten skal entydig identifiseres.
- Personell skal entydig identifiseres.
- Virksomheten skal ha kontroll over tildelte tilganger.
- Det skal ikke kunne kommuniseres samtidig med andre parter enn den inviterte pasient.
Klikk HER for å se hvordan man bestiller tilgang til Teams for helsepersonell
Rutine for sikker bruk av Teams ved videokonsultasjoner
Før videokonsultasjon
- Når det er avtalt videokonsultasjon via Teams, må pasient oppgi en e-postadresse. Det må sikres at e-postadressen til pasient registreres riktig, f.eks. ved at pasienten sender sin e-postadresse til virksomheten via sms eller på mail.
- Det skal sendes en unik møteinnkalling fra Outlook for hver konsultasjon, da vil systemet automatisk generere en unik lenke som pasient benytter. Avtaler i kalender må merkes som privat, slik at ikke navn eller e-postadresse til pasient i møteinnkallingen vises for andre som også har tilgang til kalenderen.
- Møteinnkallingen skal ikke inneholde sensitiv informasjon
Gjennomføring av videokonsultasjon
- Alle parter bør så langt det er mulig sitte slik at taushetsbelagte opplysninger ikke kan overhøres av andre, med mindre pasient/elev selv ønsker dette.
- Personellet som bruker løsningen skal være sikker på at de har møtt rett pasient. Ved tvil, be pasienten introdusere seg. Alle involverte må presentere seg.
- Noen pasienter har med en venn eller pårørende, da er det viktig at disse blir presentert.
- Om personellet og pasient ikke er kjent med hverandre på forhånd, bør pasienten oppgi personnummer, og helst identifisere seg med ID-kort med bilde, i begynnelsen av konsultasjonen. Personell bør være forberedt på at pasienten kan be dem legitimere seg på samme måte.
- Deltakerne i videosamtalen oppfordres til å sjekke deltakerlisten (oppe til venstre i teams-vinduet når møtet foregår).
- Forsikre deg om at kriteriene for deltakelse er oppfylt og om det er medisinsk forsvarlig å gjennomføre konsultasjonen på video.
- Forsikre deg om at pasienten sitter på egnet sted.
- Er det noen uvedkomne som kan se eller høre kommunikasjonen?
- Føler pasienten seg trygg og uforstyrret?
- Er lyd- og lydforhold gode?
- Er det noen andre i rommet hvor pasienten befinner seg?
- Har helsetilstanden til pasienten forverret seg på en slik måte at videokonsultasjon er uhensiktsmessig?
- Tenk gjennom hvordan du kommuniserer med pasienten, og husk å se inn i kamera av og til, slik at pasienten opplever øyekontakt.
- Spør pasienten om det er noe du kan ha gått glipp av ved at du ikke ser pasienten fysisk.
Avslutning
- Husk å avslutte konsultasjonen riktig. Legg på røret og klikk «Avslutt møtet».
- Dokumentér konsultasjonen i EPJ som ved vanlig konsultasjon