Denne veilederen viser hvordan du legger til en manuell bruker.
Hva er en «manuell bruker»? – En manuell bruker er en bruker som ikke er opprettet automatisk ved f.eks. ansettelse. Noen eksempler på en manuell bruker kan være: studenter, innleide konsulenter, praktikanter.
Gå til Tilgangsportalen: Identity Manager Dashboard (hedmark-ikt.no)
Når du har åpnet Tilgangsportalen, trykker du på «Manuell bruker» (1) i valgene på fremsiden.
Du vil nå se en oversikt over registrerte brukere. Denne vil naturlig nok være tom hvis du ikke har registrert en manuell bruker tidligere. For å legge til en ny bruker, trykk på «Ny Ansatt» (2).
Fyll ut skjemaet. De obligatoriske feltene er merket med en rød stjerne. Følg instruksene og trykk «Lagre» (3) når alt er klart.
Når dette er gjort, vil den ansatte du har lagt til få et brukernavn og brukeren vil være synlig under deg i oversikten over brukere. Brukeren
kan også benytte «Glemt passord»-funksjonen ved innlogging dersom telefonnummer ble registrert.
Husk å legg til «IT Bruker» på den manuelle brukeren via Tilgangsportalen for å kunne benytte seg av PC.
PS: Hvis brukeren ikke dukker opp i oversikten etter at du har trykket «Lagre», betyr det at brukeren allerede er registrert. Du kan da finne brukeren under «Personer» og «Brukere» (4) i menyen til Tilgangsportalen, som vist på bildet under:
4 kommentarer
Dette ble brått mye administrasjon for enhetsledere som skal registrere elever, lærlinger og studenter. Mye klikking og tidkrevende prosess for oss. Vi har også noen manuelle oppgaver internt i kommunene som gjør at vi må ta inn denne informasjonen i egne skjema for å opprette brukertilgang i Gerica og manuell signering av IT brukeravtale, da fyller vi ut et skjema som sendes for manuell håndtering og oppretting av brukertilgang i Gerica. Her burde skjemaet bli produsert med bakgrunn i denne registreringen, ferdig utfylt. Opplever eller det som unødvendig å legge inn personnummer og fødselsnummer i samme bestilling. Ønsker meg mer fokus på sluttbruker. Nå har jeg opprettet tilgang for 5 studenter og to elever. Har brukt nær en time på dette og får i tillegg en e-post for hver bestilling. Er dette godt nok gjennomtenkt?
Hei Georg!
Jeg er kjent med at denne løsningen ikke er optimal for brukerne, og det pågår arbeid internt som på sikt skal gjøre tjenesten bedre for dere. Jeg har videresendt meldingen din til teamet som jobber med denne tjenesten, slik at de kan ta det med seg i det videre arbeidet.
/Petter
Hei,
Har denne gått som info til kommunen på annen måte enn denne justeringen i bruker manualen?
Vi har hatt en del problemer med tilganger til elever/studenter de siste ukene og har til dels fått feil informasjon ved henvendelse til førstelinje support hos dere på om vi kan forvente å få hastud id eller ny id basert på alias og fra hvilken portal den skal bestilles fra.
Hei Oskar!
Som jeg også har svart til Georg her i kommentarfeltet, er dette noe som jobbes med internt hos oss. Jeg har videresendt meldingen din, slik at de kan ta det med seg videre i arbeidet. Vil også beklage at du opplevde å få feil informasjon ved henvendelse til vår brukerstøtte.
/Petter