Denne veilederen viser deg hvordan du kan legge til jobb-e-post og kalender på din mobiltelefon.
NB: Vi bytter til ny e-postløsning (ref: https://www.indigo-ikt.no/nyheter/endringer-av-e-post/), og det kan derfor hende du må bruke en annen veileder. Hvis din e-post har blitt flyttet til ny løsning, bruker du denne veilederen: https://www.indigo-ikt.no/faq/hvordan-bruke-outlook-pa-mobil/
iPhone (iOS)
- Åpne Innstillinger-appen på iPhone.
- Scroll ned og trykk på «E-post» eller «Mail, Kontakter, Kalendere» (avhengig av iOS-versjonen).
- Trykk på «Legg til konto».
- Velg «Exchange» som kontotype.
- Skriv inn e-postadressen og trykk «Neste».
- Når du blir bedt om å velge «Konfigurer manuelt» eller «Logg på», velg «Konfigurer manuelt».
- Skriv inn passordet for e-postkontoen din og trykk «Neste».
- I feltet «Domenenavnbrukernavn», skriv inn «katalogbrukernavn» (erstatt «brukernavn» med det faktiske brukernavnet for din konto).
- I feltet «Tjener», skriv inn «outlook.hedmark-ikt.no» og trykk «Neste».
- Velg de ønskede synkroniseringsinnstillingene for kontoen, hvis du blir bedt om det og trykk «Lagre».
- Du vil få et spørsmål om du vil bruke sikkerhetsinnstillinger. Dette må du gjøre for å synkronisere jobb-e-posten din. Trykk «Aktiver» for å fullføre.
Samsung (Android)
- Åpne Innstillinger-appen på Android-enheten din.
- Scroll ned og trykk på «Kontoer» eller «Kontoer og sikkerhetskopi» (avhengig av enheten din).
- Trykk på «Legg til konto» nederst på skjermen.
- Velg «Microsoft Exchange ActiveSync» som kontotype.
- Skriv inn e-postadressen og trykk «Manuell oppsett» eller «Neste» (avhengig av enheten din).
- Velg «Exchange» som kontotype hvis du blir bedt om det.
- Skriv inn passordet for e-postkontoen din og trykk «Neste».
- I feltet «Domenenavnbrukernavn», skriv inn «katalogbrukernavn» (erstatt «brukernavn» med de faktiske brukernavnet for din konto).
- I feltet «Tjener», skriv inn «outlook.hedmark-ikt.no» og trykk «Neste».
- Velg de ønskede synkroniseringsinnstillingene for kontoen, hvis du blir bedt om det og trykk «Neste».
- Du vil få et spørsmål om du vil bruke sikkerhetsinnstillinger. Dette må du gjøre for å synkronisere jobb-e-posten din. Trykk «Aktiver» for å fullføre.
Hvorfor Outlook?
Outlook er valgt som e-post- og kalenderløsning for vår organisasjon hovedsakelig på grunn av sin kompatibilitet og sømløse integrasjon med vårt eksisterende IT-oppsett, som er basert på Microsoft 365. Ved å bruke Outlook, sikrer vi en effektiv og problemfri kommunikasjon og samarbeid mellom ulike Microsoft-produkter og -tjenester. Dette kan være vanskelig å oppnå med andre e-posttjenester som kanskje ikke støtter eller fungerer optimalt sammen med vårt IT-oppsett.
Endre hvor ofte e-post skal synkronisere
Du kan selv velge hvor ofte e-posten din skal synkronisere. For å unngå dobbeltbooking og andre uheldige situasjoner, kan det være lurt å sette din konto på telefonen til å synkronisere så fort kontoen din mottar en e-post.
Hvordan du gjør dette, varierer fra telefon til telefon, og det er derfor vanskelig å gi en helt korrekt veiledning, men her ser du en generell veileder for hvordan du kan gjøre dette.
iPhone
- Åpne Innstillinger-appen på iPhone.
- Scroll ned og trykk på «E-post» eller «Mail, Kontakter, Kalendere» (avhengig av iOS-versjonen).
- Trykk på «Hent nye data».
- Under «Hent-data», velg ønsket synkroniseringsfrekvens (for eksempel «Manuelt», «Hver 15. minutt», «Hver time» osv.).
- Gå tilbake til «Innstillinger» for å lagre endringene. E-postene vil nå synkronisere i henhold til den valgte frekvensen.
Samsung
- Åpne Innstillinger-appen på Android-enheten din.
- Scroll ned og trykk på «Kontoer» eller «Kontoer og sikkerhetskopi» (avhengig av enheten din).
- Trykk på «Exchange ActiveSync» eller «Microsoft Exchange ActiveSync» (navnet kan variere avhengig av enheten din).
- Velg e-postkontoen du vil endre synkroniseringsfrekvensen for.
- Trykk på «Synkroniseringsinnstillinger» eller «Innstillinger for kontoen» (avhengig av enheten din).
- Velg «Synkroniseringsfrekvens» eller «Innstillinger for synkronisering» og deretter velg ønsket frekvens (for eksempel «Manuelt», «Hver 15. minutt», «Hver time» osv.).
- Gå tilbake til «Innstillinger» for å lagre endringene. E-postene vil nå synkronisere i henhold til den valgte frekvensen.
4 kommentarer
Hei!
Hvorfor har ikke disse veiledningene skjermdumper som viser hva som menes?
«Et bilde sier mer enn 1000 ord» og her har vi også muligheten til å fange opp endringer i oppsettet fra leverandørene.
Hei Aud Marie!
Godt spørsmål! Vi opplever at både Android og iPhone endrer sitt design ofte, og dette kan føre til forvirring hvis bildene i veilederen er annerledes enn det du ser på din egen telefon. Selve stegene man må igjennom endres innimellom også, men det er da enklere å vedlikeholde teksten over tid. Hvis det er flere som synes teksten er vanskelig å følge, skal vi selvsagt prioritere dette, og legge inn bilder 🙂
/Petter
Hei, jeg får ikke åpnet epost hjemmefra. Er der noe jeg får gjort selv eller må jeg kontakte ikt for å få det til?
Hei Ilze! Dette kan skyldes flere ting. For å få best mulig hjelp, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med brukerstøtte på telefon 62 56 17 00 eller snakke med en IKT-kontakt der du jobber.
/Petter