Denne veilederen er en del av opplæringen for nye databrukere. Se den komplette opplæringen her: https://www.indigo-ikt.no/brukerveiledning/brukerveiledning-for-ny-databruker/
Det kan hende du leser ord eller uttrykk som ikke er selvforklarende. Dette prøver vi å unngå på vår nettside (så langt det lar seg gjøre), men tilfelle det er noe som allikevel er uforståelig kan du se en liste over ord og uttrykk som kan dukke opp på vår nettside.
Du kan når som helst gi tilbakemelding på innholdet på nettsiden til petter.berg@indigo-ikt.no!
Selvbetjeningsportal: Er der du kan melde feil, bestille utstyr, programvare, endringer.
Tilgangsportalen: Er der du kan bestille tilganger til systemer.
Webmail: Kalles også Outlook webapp eller OWA. Med denne tjenesten har du da mulighet til å lese e-post utenfor kontoret. For å få tilgang til webmail må Indigo IKT få en bestilling fra din leder via Selvbetjeningsportalen.
Fjerntilgang: Er hjemmekontorløsningen for våre brukere. Trenger du dette, så må din leder bestille dette ved å legge inn en bestilling via Selvbetjeningsportalen.
Synkronisering av mobil: Har du telefon gjennom jobben og du trenger å lese e-post og få møtene dine inn på mobilen din, kan du spørre lederen din om du kan få dette. Lederen din må bestille dette via Selvbetjeningsportalen.
OwnCloud: Brukes til å lagre filer i «skyen», slik at du kan nå filene fra hvor som helst og enklere kan dele filer med personer utenfor systemet.
Antivirus: Det skal være installert antivirus på alle PCer levert fra Indigo IKT. Dette programmet heter Endpoint Protection. Alle PCer som står i nettverket til Indigo IKT på fredager, blir automatisk scannet. Ellers vil scann starte så snart PC-en blir koblet opp i nettverket. Når skanningen går kan dere fortsatt benytte PC-en, men det kan være at PC-en jobber litt tregere. Tidspunkt for scanning er satt sentralt og kan ikke endres eller avbrytes.
Fjernstyring/shadow: Dette er når Indigo IKT trenger tilgang til PC-en eller terminalen din. For å f.eks. kunne se på en problemstilling du opplever.
Retank: Dvs. at PC-en din tømmes for innhold og settes opp på nytt. Hvis vi må retanke PC-en din, så har du selv ansvar for å ta backup av dokumenter og egeninstallerte programmer som ligger på skrivebordet, C og D disken. Disse blir fjernet og vi har ikke mulighet til å finne igjen disse.
Microsoft Windows: Er operativsystemet som er installert på PC-en din.
Operativsystem (OS): Er den grunnleggende programvaren på en datamaskin.
Linux: Er et fritt operativsystem som benyttes av enkelte skoler.
Tykk klient: Er en PC der du kjører programmer lokalt, for eksempel Microsoft Office. Og du har mulighet til å installere lokale programmer. Som regel er alle bærbare PCer av denne typen.
Wyse/Tynn klient: Er en PC/terminal som ikke har noen programmer installert lokalt, har du en slik henter du alle programmer fra servere hos oss.
Server: Denne tilbyr en eller flere tjenester (programmer) til andre datamaskiner over et datanettverk.
Switch: Er en nettverkskomponent som styrer datatrafikk mellom PC, server, skriver og Internettforbindelse. Dette skal bestilles hos Indigo IKT. Se bilde bakerst i dokumentet.
Modem/FG/Fortigate: Er boksen som gir deg internettlinje. Dette er Eidsiva utstyr. Se nærmere forklaring bakerst i dette dokumentet.
Nettverkskabel: Er en kabel som går mellom PC-en og veggen, telefonen og veggen, fra veggen og inn i switchen. Kabelen er som regel grå, men den har alltid en blank tupp i hver ende som ser ut som en «gammel telefonkontakt». Se nærmere forklaring og bilde bakerst i dette dokumentet.
Harddisk: Er et lagringsmedium som fysisk sitter inne i PC-en. Lagrer du lokalt på PC-en, så lagrer du på harddisken.
SSD disk: Er et lagringsmedium som benytter flashminne istedenfor mekanisk/magnetiske plater til å lagre data. Siden den ikke har bevegelige deler, er søketiden raskere enn for en mekanisk harddisk og tåler bedre støt enn vanlige harddisker.
RAM: Er hoved hukommelsen eller hovedminnet. Dette er den delen av minnet i en datamaskin der prosesser ligger klare for kjøring av et program/prosess i maskinen.
SLA (Service Level Agreement): Er avtalen mellom kunde (kommune) og leverandør (Indigo IKT). Kalles også Standardavtalen. Hensikten med Standardavtalen er å avstemme forventninger ved å beskrive det avtalte servicenivået mellom kunde og leverandør. Tjenestekatalogen inneholder en oversikt over alle tjenester Indigo IKT yter. På en del av tjenestene er det laget tjenestebeskrivelser.
Servicevindu: Foregår hver tirsdag kveld mellom kl 16:00 og 21:00, servere blir ikke restartet før kl 18:00. Disse timene benytter Indigo IKT til å oppdatere applikasjoner, vedlikehold av servere osv.
Vi gjør oppmerksom på at dette kan føre til noen driftsforstyrrelser.
Fredag før servicevindu så legges det ut en driftsmelding på Selvbetjeningsportalen på hva som skal gjøres og hvem som blir berørt av dette.
Det er avklart med bestiller i kommunene at vi kan utføre endringer hver dag mellom 16:00 og 18:00, dette blir da varslet og avklart med de som blir berørt.
Kommentarer