Microsoft lanserer en ny opplevelse i Teams som samler chatter, team og kanaler på ett sted. Dette er et svar på tilbakemeldinger fra brukere som har opplevd det som krevende å holde oversikt over samtaler og meldinger.
Den nye funksjonen skal gjøre det enklere å prioritere og organisere kommunikasjon i Teams.
Hva innebærer oppdateringen?
Tidligere var chat og Teams adskilte visninger, og det var ingen mulighet til å tilpasse seksjoner for prosjekter eller temaer. Den nye oppdateringen gir følgende forbedringer:
- Sammenslått visning: Chat, team og kanaler samles i én liste under Chat. Du kan fortsatt velge å holde chat og Teams adskilt hvis de foretrekker det.
- Tilpasning: Du kan lage egne seksjoner for å organisere samtaler og kanaler, basert på prosjekter eller temaer.
- Favoritter: Tidligere «festede» samtaler og kanaler samles i en egen seksjon øverst.
- Filtrering: Nye filtre som Ulest, Chat, Kanaler og Møter hjelper deg å fokusere på relevante samtaler. Filtre forblir aktive til de slås av.
- @omtaler: En ny visning for @omtaler samler alle personlige @omtaler på ett sted, noe som gjør det enklere å finne viktige meldinger.
- Forenklet opplevelse: Forhåndsvisning av meldinger er som standard slått av i sammenslått visning for å redusere støy, men kan aktiveres i innstillingene.
Viktig å merke seg:
En endring som krever ekstra oppmerksomhet, er at Microsoft Teams nå automatisk skjuler inaktive team og kanaler etter en periode uten aktivitet. Denne funksjonen kan oppleves som inngripende, da det kan føre til at viktige kanaler forsvinner fra visningen. Vi gjør oppmerksom på at dette er en standardinnstilling fra Microsoft, og at vi ikke har mulighet til å styre dette sentralt. Hver enkelt bruker må selv deaktivere funksjonen hvis de ønsker å beholde alle team og kanaler synlige.
For å slå av denne funksjonen, åpner du innstillinger i Teams og finner «Skjul inaktive kanaler» under «Generelt«, slå deretter av funksjonen.
Når skjer dette?
Denne endringen vil være tilgjengelig mellom slutten av januar og begynnelsen av februar 2025 vil den bli tilgjengelig for alle.
Utdypende informasjon – oversatt fra Microsoft
Her kan du lese mer informasjon om endringen. Innholdet er hentet over oversatt fra Microsoft sin egen artikkel om endringen. Se den opprinnelige artikkelen via denne lenken, eller les den oversatte under: Introducing the new Microsoft Teams chat and channels experience | Microsoft Community Hub
Artikkelen fra Microsoft er oversatt ved hjelp av kunstig intelligens.
Effektiv håndtering av meldingene dine
En av de største utfordringene med å håndtere et stort volum av samtaler er å fokusere på informasjonen som er viktigst for deg akkurat nå. For å hjelpe deg med å håndtere meldingene dine mer effektivt, har vi introdusert nye filtre som «Ulest,» «Chat,» «Kanaler,» «Møter» og «Dempet». For eksempel kan du med ett klikk på filteret «Ulest» enkelt få oversikt over alle uleste samtaler på tvers av chatter, kanaler og møter på ett sted. Hvis du leter etter en spesifikk type samtale, som kanaler, kan du velge det relevante filteret for å begrense søket og raskt finne de mest relevante resultatene.
@omtaler brukes for å rette oppmerksomheten din mot viktige meldinger og sikre at de ikke går deg hus forbi. Den nye @omtalervisningen samler alle meldinger rettet mot deg i en enkelt interaktiv liste. Nå kan du raskt få tilgang til alle samtaler som inneholder @omtaler uten å måtte lete gjennom flere samtaler. Med denne visningen kan du enkelt identifisere hvor oppmerksomheten din trengs mest, velge en melding og svare direkte uten å forstyrre arbeidsflyten din.
Organiser samtaler på din måte
Den nye opplevelsen med chat og kanaler i Teams gir deg muligheten til å tilpasse arbeidsmiljøet ditt etter dine behov og organisere samtalene slik det passer deg best. Den nye favorittseksjonen er tilgjengelig for alle som standard og samler alle dine festede chatter og kanaler fra tidligere, slik at du enkelt får tilgang til samtalene som er høyest prioritert. Med egendefinerte seksjoner kan du samle alle relevante samtaler for et prosjekt eller et tema på ett sted, enten det er i chatter, kanaler, møter, Teams-roboter eller AI-agenter. Med opptil 50 seksjoner og 50 elementer per seksjon kan du effektivt håndtere selv de mest komplekse prosjektene.
Hold oversikt over nye meldinger og prioriter viktig informasjon ved å organisere seksjonene dine. Omorganiser samtalelisten din for å holde viktige diskusjoner i fokus ved å bruke dra og slipp. Alternativt kan du sortere samtalelisten etter den nyeste meldingen eller velge å vise kun uleste meldinger. Dette hjelper deg med å håndtere nye henvendelser raskt og effektivt.
Spar tid når du kommuniserer
Vi gjør det enklere å sende nye meldinger i kanaler og oppfordrer til bruk av eksisterende kanaler. Dette integrerer både chat og kanaler i dine viktige arbeidsflyter, slik at du kan starte en chat eller et kanalinnlegg fra samme sted – uten å måtte navigere til den spesifikke kanalen først – ved hjelp av en strømlinjeformet funksjon for nye meldinger. Denne oppdateringen gjenspeiles også i hurtigtasten for å opprette en ny melding, Ctrl+N (Cmd+N på Mac), for raskere kommunikasjon.
«Go to» hjelper deg med å navigere effektivt i Teams uten å bytte kontekst. Du kan raskt navigere til ofte brukte samtaler i chat og kanaler ved å bruke den nye hurtigtasten Ctrl+G (Cmd+G på Mac).
Tilpass opplevelsen etter dine preferanser
Hver bruker har sin unike arbeidsstil. Nå kan du tilpasse Teams-chat og kanaler slik at de passer til din personlige arbeidsflyt og foretrukne måte å konsumere informasjon på. Med nye kontroller kan du velge om du vil se chat og kanaler separat eller vise forhåndsvisninger av meldinger. På denne måten kan du skape et digitalt arbeidsområde som virkelig hjelper deg å prestere på topp.
Hvis du vil holde deg oppdatert på de nyeste kanalmeldingene raskt, kan du bytte Teams- og kanalseksjonen til å vise alle kanalene dine i en enkelt liste. Dette eliminerer behovet for å utvide og skjule teamsseksjoner.
Hvis du er på farten, kan du tilpasse opplevelsen med mobilspesifikke innstillinger, som å velge mellom å vise meldinger organisert etter seksjoner eller etter de nyeste. Den nye opplevelsen er optimalisert for ulike skjermstørrelser, slik at du kan lese og svare på meldinger effektivt uansett hvor du er.
Tilgjengelighet
Arbeidet ditt er ikke begrenset til bare en stasjonær PC, og derfor er vi glade for å kunne tilby den nye chat- og kanalopplevelsen på alle enheter for sømløs produktivitet. Dette blir tilgjengelig i offentlig forhåndsvisning i november for desktop, mobil, iOS og Android, slik at du kan holde deg tilkoblet og effektiv uansett hvor du er.
Hva er neste steg
Vi er bare i startfasen og er forpliktet til å gjøre Teams mer strømlinjeformet og enklere med forbedringer som trådede samtaler. Vi begynner å teste trådede samtaler med kunder dette kvartalet og vil utvide testingen tidlig i 2025, med bred tilgjengelighet forventet i midten av 2025.
Start din reise med den nye chat- og kanalopplevelsen i dag og forvandle måten du kobler til, fokuserer og samarbeider på. Kunder med tilgang til Microsofts offentlige forhåndsvisning vil kunne prøve det nye grensesnittet fra november. For å aktivere, velg «Kom i gang» når du ser velkomstskjermen for den nye chat- og kanalopplevelsen.